Το μαγικό Footwork! Έννοια και απλές συμβουλές! 22 Φεβρουάριος, 2018

Το μαγικό Footwork! Έννοια και απλές συμβουλές!

    Πολλές φορές θα έχετε αναρωτηθεί ποιά είναι αυτή η ικανότητα που θα μπορούσε να περάσει το τένις σας σε άλλο επίπεδο. Αν και κάθε στοιχείο ξεχωριστά που συμπρωταγωνιστεί στην δημιουργία ενός ολοκληρωμένου παίκτη παίζει εξίσου σημαντικότατο ρόλο πιστεύω ότι η βάση και η προυπόθεση για οποιονδήποτε θέλει να έχει πιθανότητες βελτίωσης είναι το κάποιες φορές ¨παραμελημένο¨ footwork. Δεν υπάρχει παίκτης αγωνιστικού επιπέδου ο οποίος δεν το γνωρίζει αυτό και δεν θα δείτε ποτέ κανένα παίκτη σε αυτό το επίπεδο να παίζει σαν να έχει ¨καταπιεί¨ την ρακέτα του, γιατί αλλιώς δεν θα είχε φτάσει καν να παίζει αγωνιστικά.

      Θεωρώντας ότι οι παίκτες αγωνιστικού επιπέδου γνωρίζουν την σπουδαιότητα της δουλειάς των ποδιών στην προπόνηση και στο παιχνίδι θα απευθυνθούμε κυρίως στο φίλους που δεν ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Ωστόσο επειδή η θεωρητική γνώση δεν είναι δεδομένη, αν διαβάσατε μέχρι εδώ, δείτε και τα παρακάτω πολύ ενδιαφέροντα βασικά πράγματα και μερικές απλές αλλά αποδοτικές συμβουλές.

    Τι είναι το footwork και ποιές είναι οι φάσεις του?

    Footwork είναι η δουλειά των ποδιών και στο τένις περιλαμβάνει τις εξής φάσεις:

    1)    Συνεχής κίνηση των ποδιών κατά τη διάρκεια ανταλλαγής χτυπημάτων όταν βρίσκομαι στο center mark.(Κάνε πόδια!!!)

    2)    Την ώρα που χτυπάει ο αντίπαλος τη μπάλα (ή ελάχιστα πριν)γίνεται το split step που είναι το ¨αλματάκι¨που γίνεται στα δύο πόδια για να κατευθυνθώ προς το χτύπημα εξίσου γρήγορα από την πλευρά του forehand ή του backhand. To split step ή check γίνεται επίσης όταν έχω ανέβει για βολέ και όταν υποδέχομαι σερβίς. Είναι η ώρα που θέτω το σώμα μου σε κατάσταση ετοιμότητας για οποιοδήποτε χτύπημα. (Δείτε το βίντεο παρακάτω και προσέξτε πόσο ευδιάκριτη είναι αυτή τη φάση)

    3)    Κατεύθυνση προς την μπάλα-πάτημα. Μετά το split step πρέπει να κατευθυνθώ προς το σημείο που θα συναντηθώ με την μπάλα για να την χτυπήσω ιδανικά από τη σωστή θέση και στο ίδιο πάντα σημείο σε σχέση με το σώμα μου. Αν όλα έχουν πάει καλά την ώρα του χτυπήματος θα έχω προλάβει να κάνω ένα καλό πάτημα και να εκτελέσω με ισορροπία την επόμενη φάση που είναι το χτύπημα.

    4)    Πάτημα- Εκτέλεση χτύπηματος. Συνεχίζοντας από την προηγούμενη φάση εδώ βρισκόμαστε στο σημείο που πρέπει να μάθουμε πώς να μεταφέρουμε το βάρος μας σωστά κατά την διάρκεια του χτυπήματος με απόλυτη ισορροπία.

    5)    Επαναφορά προς το center mark για να μοιράσουμε το γήπεδο και να είμαστε έτοιμοι για το επόμενο…split step.

    Παρόλο που τα παραπάνω φαίνονται απλά είναι πολύ δύσκολο για το σώμα να τα εκτελέσει σωστά στο πολύ μικρό χρονικό διάστημα που του δίνεται κατά τη διάρκεια πτήσης της μπάλας από την μία πλευρά στην άλλη. Είναι απαραίτητο λοιπόν να προπονούνται συνεχώς για να υπάρχουν έτοιμα κινητικά σχήματα στο πορτοφόλιο σας, ώστε όταν παίζεται ένα πόντο το σώμα να τα χρησιμοποιεί χωρίς να χρειάζετε να σκεφτείτε τί πρέπει να κάνετε.

     Σκεφτείτε για λίγο ένα κάπως περίπλοκο χορό και φανταστείτε ότι μπαίνετε να τον χορέψετε γνωρίζοντας τα βήματα αλλά χωρίς να τον έχετε χορέψει ποτέ. Είναι αδύνατο βλέποντας εκείνη την ώρα τα πόδια των άλλων και με το να σκέφτεστε τα βήματα να κερδίσετε τις εντυπώσεις.

     Το footwork είναι χορός...  έχει ρυθμό, έχει ισορροπία και εναλλάσεται ακαριαία από κάτι δυναμικό σε κάτι αρμονικό. Αν καταφέρετε με την εξάσκηση να χορέψετε σε αυτό το χορό αβίαστα θα συνθέσετε τα πιο μελωδικά σας χτυπήματα.

    Δείτε αυτό το βίντεο με ήχο και πείτε μου ότι δεν ισχύει...

    Απλές συμβουλές βελτίωσης

    1)    Κάντε πόδια, μην παίζετε ακίνητοι. Μόνο εσείς μπορείτε να πείσετε τον εαυτό σας να δουλεύει πόδια ρυθμικά σε όλη την διάρκεια μιας προπόνησης ή ενός αγώνα. Θα βιώσετε πολύ διαφορετικά το παιχνίδι και από άποψη βελτίωσης της φυσικής σας κατάστασης αφού θα είστε συνεχώς σε κίνηση σε ένα άθλημα που έχει ούτως η άλλως χρόνους ανάπαυλας ενδιάμεσα των πόντων. Μην κάνετε επιπλέον διάλλειμα την ώρα που παίζετε με το να είστε ακίνητοι.

    2)    Μην υποτιμάτε την σπουδαιότητα του split step. Θα βελτιώσει εκτός των άλλων την ικανότητα παρατήρησης της μπάλας από νωρίς  και θα έχει ως αποτέλεσμα την έγκαιρη προετοιμασία για το χτύπημα.

    3)    Δουλέψτε στη προπόνηση όλους τους τρόπους μετακίνησης που υπάρχουν σε ένα πόντο (προς την μπάλα και για την επαναφορά). Η προπόνηση σας πρέπει να περιλαμβάνει τρέξιμο με ποικιλομορφία στην ένταση και στην κατεύθυνση: πλάγια βήματα, cross-step, split step, διαγώνιο τρέξιμο με κίνηση μπροστά και πίσω κλπ.

    4)    Οι διαφορετικές φάσεις του footwork καλό είναι σε αρχικό στάδιο να προπονούνται ξεχωριστά. Ιδανικά αρχικά χωρίς ρακέτα και σταδιακά αλληλένδετα και ολοκληρωμένα.

    Σε επόμενο μελλοντικό θέμα θα προταθούν συγκεκριμένες ασκήσεις βελτίωσης footwork.

    Ελπίζουμε να βοηθήσαμε!